Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Lokomotywownia i wagonownia (dawna)
15
 
Pomnik Kolejki Wąskotorowej
27
 
Harcówka (dawny budynek kasy biletowej)
3
 
 
 
 
  ID: 524490

Stacja wąskotorowa Trzebnica Gaj (dawna)

Trebnitz Güterbahnhof (-1920), Trebnitz (Schl.) Stadtpark (-1930), Trzebnica Gaj Wąsk. (-1947)



Budowa
1898
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
1991
 
Spotyka się jeszcze nazwę Trebnitz Kellerhof (1898r.) - w związku z ulokowaniem stacji na dawnym majątku o tej nazwie. Stacja Trzebnica Gaj była główną stacją dla Trzebnicy - początkowo jako stacja przechodnia na trasie z Wrocławia do Prusic, a po 1967 r. jako stacja początkowa kolejki. Stację ułożono w dwa odwrotne łuki torów - dwa równolegle biegnące tory o dł. 250 m, z przejściem rozjazdowym pośrodku umożliwiającym manewry, zjazd do parowozowni i mijanie się składów. Po obydwu stronach torów głównych ...
Spotyka się jeszcze nazwę Trebnitz Kellerhof (1898r.) - w związku z ulokowaniem stacji na dawnym majątku o tej nazwie. Stacja Trzebnica Gaj była główną stacją dla Trzebnicy - początkowo jako stacja przechodnia na trasie z Wrocławia do Prusic, a po 1967 r. jako stacja początkowa kolejki. Stację ułożono w dwa odwrotne łuki torów - dwa równolegle biegnące tory o dł. 250 m, z przejściem rozjazdowym pośrodku umożliwiającym manewry, zjazd do parowozowni i mijanie się składów. Po obydwu stronach torów głównych znajdowały się tory ładunkowe - od strony majątku Kellerhof tor z wagą 10t, a od przeciwnej strony dwa żeberka do placów ładunkowych i budynku dworca (kontrukcji fachwerkowej - w 1975 przekazany ZHP jako harcówka, spłonął w latach 80. kiedy najpierw kolej próbowała go odebrać, a potem miasto wytyczyło bieg ulicy łączącej ul. H. Brodatego z ul. Milicką). Nieco z boku, przy ul. Milickiej, zlokalizowano stalową wiatę dla podróżnych. Stacja prowadziła pełną obsługę osób, bagażu i towarów. Około 100 metrów na północ w kierunku Prusic zlokoalizowano centralne warsztaty kolejki z dwustanowiskową parowozownią i wagonownią. Po 1991 roku obiekty zamienione na magazyny i hurtownie jako jedyne przetrwały do dnia dzisiejszego. W latach 20. planowano rozbudowę warsztatów wagonowych na terenie na pn-wsch od stacji.

Po wojnie stacja prowadziła pełną odprawę osób i towarów, a do końca lat 50. także przewóz żywych zwierząt. Na stacji były dwie wagi - wozowa i wagonowa 10t. We wrześniu 1978 r. zlikwidowano kasę biletową i ekspedycję towarową pozostawiając tylko przesyłki służbowe kolei (węgiel i paliwo). Trzebnica Gaj przestała także pełnić funkcję administracyjną, którą przeniesiono do Milicza.

Od połowy lat 70. noszono się z zamiarem zamknięcia nierentownej kolejki (zwłaszcza że podlegała pod Dyrekcję KD w Poznaniu, który zupełnie nie interesował się linią pod Wrocławiem), a w Trzebnicy w miejscu stacji kolejowej planowano budowę dworca PKS. Likwidację wstrzymywał wojewoda wrocławski wskazując (słusznie) na rolę kolejki w dowozach na obszarach pozbawionych sieci drogowej. Z każdym rokiem jednak przewozy pasażerskie malały, a wraz ze zwolnieniami personelu wyłączono już 1985 r. przewóz towarów. Zmiany ustrojowe przyspieszyły decyzję o zamknięciu i 15 września 1991 r. zawieszono przewozy na WKD. Próbowano wpisać do RZ obiekty w Trzebnicy Gaj ale nie powiódł się ten zamiar, stąd szybko zaczęła się dewastacja obiektów i zostały rozebrane. Ocalały tylko zabudowania lokomotywowni, które przez lata pełniły funkcję hal magazynowych. (moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1915-1930
    komentarze: 0
    Zdjęcie lotnicze z widoczną zabudową dawnego folwarku i stacją ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Zdjęcie lotnicze z widoczną w centrum zdjęcia stacją kolejki wąskotorowej ...
  • Data: 1925-1935
    komentarze: 0
    Amatorskie zdjęcie z wycieczki kolejką wąskotorową z Wrocławia ...
  • Data: 1927
    komentarze: 4
    Widok na stację kolejki wąskotorowej w czasach jej świetności. ...
  • Data: 1929-1935
    komentarze: 0
    Widok z Kociej Góry. Na zdjęciu widoczna min. Restauracja Paula ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Restauracja Paula Spremberga stojąca na zbiegu obecnych ul. Roosvelta ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Stacja kolejki wąskotorowej Trzebnica GAJ na zdjęciu z lat 30 ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Ulica Milicka, widok z lotu ptaka. Widoczna stacji kolejki wąskotorowej ...
  • Data: 1945-1970
    komentarze: 1
    Widok z Winnej Góry w stronę ul. Milickiej. W centrum zdjęcia ...
  • Data: 1946-1949
    komentarze: 2
    Pracownicy kolejki wąskotorowej pozują do zdjęcia przed budynkiem ...
  • Data: 1946-1949
    komentarze: 0
    Pracownicy kolejki wąskotorowej pozują do zdjęcia przed budynkiem ...
  • Data: 1946-1950
    komentarze: 0
    Lokomotywa stojąca w parowozowni przy ul. Milickiej. Autorem zdjęcia ...
  • Data: 1950-1960
    komentarze: 2
    Stacja kolei wąskotorowej. Trzebnica - Gaj
  • Data: 1950-1960
    komentarze: 0
    Stacja kolejki wąskotorowej Trzebnica GAJ. Odjazd pociągu w stronę ...
  • Data: 1955-1957
    komentarze: 8
    Kolejka wąskotorowa, lata pięćdziesiąte.
  • Data: 1956-1959
    komentarze: 3
    Lokomotywa wąskotorówki stojąca na stacji Trzebnica Gaj. W lokomotywie ...
  • Data: 1967
    komentarze: 3
    Na pierwszym planie ul. Milicka w kierunku Milicza. W miejscu ...
  • Data: 1975-09-29
    komentarze: 3
    Lokomotywa manewrowa Lyd1-210 oraz wagon motorowy serii MBxd1-161 ...
  • Data: 1977-1978
    komentarze: 0
    Teren obok stacji kolejki wąskotorowej Trzebnica GAJ. Na zdjęciu ...
  • Data: 1980-1985
    komentarze: 0
    Lokomotywa z wagonami stojąca na stacji Trzebnica GAJ.
  • Data: 1980-1990
    komentarze: 0
    Widok z Winnej Góry. Na pierwszym planie lokomotywownia przy stacji ...
  • Data: 1983
    komentarze: 0
    Wagon ,który służył do przyczepienia rozkładu jazdy na stacji ...
  • Data: 1983
    komentarze: 0
    Lokomotywownia na stacj Trzebnica Gaj. Autorem zdjęcia jest Pan ...
  • Data: 1983-06-19
    komentarze: 4
    Torowisko na stacji wskt. Trzebnica-Gaj. Widok w kierunku Prusic. ...
  • Data: 1983-06-19
    komentarze: 3
    Widok na stację kolejki wąskotorowej. Wszystko co widać na zdjęciu ...
  • Data: 1983-06-22
    komentarze: 0
    Odjazd pociągu do Żmigrodu.
  • Data: 1985-1990
    komentarze: 1
    Przetaczanie wagonu towarowego ze stacji Trzebnica Gaj do lokomotywowni ...
  • Data: 1999-04-22
    komentarze: 4
    Pozostałości torów kolejki wąskotorowej w pobliżu stacji Trzebnica ...
  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 2
    Stacja początkowa Prusicko-Trzebnickiej kolei dojazdowej. Do 1967 ...
  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 1
    Nasyp kolejki (ok.100 metrów od stacji Gaj) - niestety częściowo ...
  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 0
    Kilkaset metrów od stacji Gaj linia przecinała drogę krajową 5 ...
  • Data: 2003-04-26
    komentarze: 0
    Ten sam tor co na zdjęciu http://wroclaw.hydral.com.pl/20350,foto.html ...
  • Data: 2005-05
    komentarze: 0
    Widok z wieży bazyliki na miejsce gdze była stacja kolejki wąskotorowej ...
  • Data: 2006-01-19
    komentarze: 0
    Budynek warsztatowy kolejki wąskotorowej przy ul. Milickiej.
  • Data: 2006-01-28
    komentarze: 0
    Miejsce gdzie kilka lat temu był przystanek końcowy kolejki wąskotorowej ...
  • Data: 2006-01-28
    komentarze: 0
    Widok z ul. Milickiej na miejsce gdze był przystanek Trzebnica ...
  • Data: 2006-01-28
    komentarze: 0
    Widok ze skrzyżowania ul. Kościuszki i Milickiej w kierunku byłej ...
  • Data: 2006-01-31
    komentarze: 0
    Widok na miejsce gdzie był przystanek kolejki wąskotorowej z parkingu ...
  • Data: 2006-05
    komentarze: 5
    Zbliżenie na miejsce gdzie była stacja kolejki wąskotorowej.
  • Data: 2008-05-28
    komentarze: 0
    Budynek należący do dawnej parowozowni kolejki Trzebnickiej.

Stacja wąskotorowa Trzebnica Gaj (dawna) na innych fotografiach
  • 1930 - 1939
  • 1930 - 1940